Lege nr. 7/1996
din 13/03/1996
Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare
Republicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 201 din 03/03/2006
Actul a intrat in vigoare la data de 06 martie 2006
TITLUL I
Regimul general al cadastrului şi publicităţii imobiliare
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. – (1) Cadastrul general este sistemul unitar şi obligatoriu de evidenţă tehnică, economică şi
juridică a tuturor imobilelor de pe întreg teritoriul ţării.
(2) Entităţile de bază ale acestui sistem sunt parcela, construcţia şi proprietarul.
(3) Prin imobil, în sensul prezentei legi, se înţelege una sau mai multe parcele alăturate, cu sau fără
construcţii, aparţinând aceluiaşi proprietar.
(4) Prin parcelă se înţelege suprafaţa de teren cu aceeaşi categorie de folosinţă.
(5) Sistemul de evidenţă al cadastrului general are ca finalitate înscrierea în registrul de publicitate
imobiliară.
Art. 2. – (1) Cadastrul general se organizează la nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale: comună,
oraş, municipiu, judeţ şi la nivelul întregii ţări.
(2) Prin sistemul de cadastru general se realizează:
a) identificarea, descrierea şi înregistrarea în documentele cadastrale a imobilelor prin natura lor,
măsurarea şi reprezentarea acestora pe hărţi şi planuri cadastrale, precum şi stocarea datelor pe
suporturi informatice;
b) identificarea şi înregistrarea tuturor proprietarilor şi a altor deţinători legali de imobile, în vederea
înscrierii în cartea funciară cu caracter definitiv;
c) furnizarea datelor necesare sistemului de impozite şi taxe pentru stabilirea corectă a obligaţiilor
fiscale ale contribuabililor, solicitate de organismele abilitate.
Art. 3. – (1) Se înfiinţează Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, denumită în
continuare Agenţia Naţională, ca instituţie publică cu personalitate juridică, unica autoritate în domeniu,
aflată în subordinea Ministerului Administraţiei şi Internelor, prin reorganizarea Oficiului Naţional de
Cadastru, Geodezie şi Cartografie şi preluarea activităţii privind publicitatea imobiliară de la Ministerul
Justiţiei.
(2) La nivelul fiecărui judeţ şi în municipiul Bucureşti se înfiinţează oficiile de cadastru şi publicitate
imobiliară, denumite în continuare oficii teritoriale, ca unităţi cu personalitate juridică în subordinea
Agenţiei Naţionale, prin reorganizarea actualelor oficii judeţene de cadastru, geodezie şi cartografie şi al
municipiului Bucureşti şi a birourilor de carte funciară.
(3) La nivelul unităţilor administrativ-teritoriale se înfiinţează birouri de cadastru şi publicitate imobiliară,
denumite în continuare birouri teritoriale, în subordonarea oficiilor teritoriale. Modul de organizare şi
funcţionare, numărul, precum şi arondarea birourilor teritoriale pe unităţi administrativ-teritoriale se
stabilesc prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agenţiei Naţionale.
(4) Se înfiinţează Centrul Naţional de Geodezie, Cartografie, Fotogrammetrie şi Teledetecţie ca unitate
cu personalitate juridică în subordinea Agenţiei Naţionale, prin reorganizarea Institutului de Cadastru,
Geodezie, Fotogrammetrie şi Cartografie.
(5) Agenţia Naţională este condusă de un consiliu de administraţie format din 9 membri, incluzând
reprezentanţi din sectorul public şi privat, numiţi exclusiv pe criterii de competenţă profesională, dintre
care unul este directorul general al Agenţiei Naţionale şi preşedinte al consiliului de administraţie.
(6) Membrii consiliului de administraţie şi directorul general sunt numiţi şi revocaţi din funcţie de
ministrul administraţiei şi internelor.
(7) Organizarea, funcţionarea, atribuţiile şi competenţele consiliului de administraţie şi ale directorului
general se vor stabili prin regulamentul de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale, care se aprobă
prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor.
(8) Directorul general îndeplineşte atribuţiile şi responsabilităţile ordonatorului principal de credite, prin
emiterea de ordine cu caracter individual şi normativ. Ordinele cu caracter normativ se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I, şi reprezintă Agenţia Naţională pe plan intern şi internaţional.
CAPITOLUL II
Organizarea activităţii de cadastru
Art. 4. – Agenţia Naţională are următoarele atribuţii principale:
a) coordonează şi controlează executarea lucrărilor de cadastru şi asigură înscrierea imobilelor în
registrul de publicitate imobiliară la nivelul întregii ţări;
b) controlează executarea lucrărilor de cartografie, topografie, geodezie, fotogrammetrie şi teledetecţie
la nivelul întregii ţări;
c) elaborează regulamente şi norme, promovează tehnici, procedee şi metodologii de specialitate
compatibile cu cele ale Uniunii Europene, conform progreselor ştiinţifice şi tehnice în domeniul
cadastrului, geodeziei, cartografiei şi publicităţii imobiliare;
d) autorizează persoanele fizice şi juridice care pot executa lucrări de specialitate din domeniile
cadastrului, geodeziei şi cartografiei, pe teritoriul României, în condiţiile legii speciale care reglementează
înfiinţarea uniunii profesionale a acestora;
e) organizează şi administrează fondul naţional de geodezie şi cartografie, precum şi baza de date a
sistemului de cadastru general;
f) asigură, în condiţiile legii, executarea, completarea, modernizarea şi menţinerea în stare de utilizare a
reţelei geodezice naţionale;
g) asigură executarea şi actualizarea hărţilor oficiale;
h) avizează conţinutul topografic al hărţilor, planurilor, atlaselor, ghidurilor şi al altor documente
cartografice destinate uzului public;
i) pune la dispoziţia autorităţilor publice şi a altor instituţii interesate, în condiţiile legii, situaţii statistice
de sinteză privind terenurile şi construcţiile;
j) îndeplineşte sarcinile ce rezultă din angajamentele internaţionale în domeniul său de activitate;
k) participă la organizarea şi coordonarea măsurătorilor în vederea aplicării legilor funciare;
l) avizează tehnic expertizele efectuate de către experţii judiciari în specialitatea topografie, geodezie şi
cadastru cu privire la corectitudinea datelor topografice utilizate, la solicitarea instanţelor de judecată.
Avizele menţionate mai sus vor fi date de oficiul teritorial în baza unui regulament comun, elaborat de
Agenţia Naţională şi Ministerul Justiţiei;
m) asigură înscrierea drepturilor reale ce se constituie, se transmit, se modifică sau se sting, la cererea
notarului public sau a titularului dreptului ori a celorlalte persoane interesate;
n) asigură înscrierea căilor de atac împotriva înregistrărilor de carte funciară;
o) asigură înscrierea altor raporturi juridice, drepturi personale, interdicţii, incapacităţi şi litigii judiciare în
legătură cu bunul imobil;
p) asigură formarea şi specializarea personalului de specialitate în publicitate imobiliară prin intermediul
Institutului Naţional al Registratorilor; structura, organizarea şi modul de administrare ale institutului se
stabilesc şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei legi;
r) îndeplineşte şi alte atribuţii ce au legătură cu activitatea specifică.
Art. 5. – (1) Atribuţiile şi răspunderile oficiilor teritoriale, precum şi ale Centrului Naţional de Geodezie,
Cartografie, Fotogrammetrie şi Teledetecţie se stabilesc prin regulamentele de organizare şi funcţionare
ale acestora, aprobate prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale.
(2) Recepţia lucrărilor, executate de persoanele fizice şi juridice autorizate în condiţiile art. 4 lit. d), se
realizează de către Agenţia Naţională sau de oficiile teritoriale, după caz.
(3) În cadrul oficiilor teritoriale funcţionează baza de date a cadastrului.
Art. 6. – Instituţiile din domeniul apărării, ordinii publice şi al siguranţei naţionale pot executa, cu
mijloace proprii, lucrările de cadastru, geodezie, gravimetrie, topografie, fotogrammetrie şi cartografie
necesare apărării ţării şi păstrării ordinii publice, conform normelor tehnice ale Agenţiei Naţionale.
Art. 7. – Datele geodezice şi cartografice interesând apărarea ţării, ordinea publică şi siguranţa
naţională se păstrează, după caz, de către Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul Administraţiei şi
Internelor, Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de Protecţie şi Pază, Serviciul de Informaţii Externe şi
persoanele juridice din sectorul de apărare.
Art. 8. – (1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale Agenţiei Naţionale şi ale unităţilor
subordonate se asigură integral din venituri proprii.
(2) Veniturile proprii se constituie din:
a) încasări din servicii prestate;
b) tarife stabilite conform actelor normative;
c) închirieri de spaţii şi aparatură;
d) donaţii şi sponsorizări primite potrivit legii;
e) dobânzi aferente disponibilităţilor din conturi şi din depozite;
f) alte venituri.
(3) Tarifele şi încasările prevăzute la alin. (2) lit. a) şi b) nu sunt purtătoare de T.V.A. şi se deduc din
taxa notarială de timbru, fiind incluse în cazul operaţiunilor de publicitate imobiliară în taxa notarială de
timbru, pentru actele translative ale dreptului de proprietate sau constitutive ale dezmembrămintelor
acestuia; aceste tarife nu pot depăşi 80% din valoarea taxei notariale de timbru.
(4) În cazul serviciilor de publicitate imobiliară pentru care nu se percepe taxă de timbru, tarifele se vor
stabili prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice.
(5) Taxele de publicitate imobiliară pot fi încasate de notarii publici în numele Agenţiei Naţionale şi pe
chitanţierele puse la dispoziţie de către aceasta pe baza unei negocieri între Agenţia Naţională şi
Uniunea Naţională a Notarilor Publici şi care va face obiectul protocolului de colaborare.
(6) Tarifele pentru servicii de publicitate imobiliară pot fi încasate şi de alte instituţii sau persoane, în
baza protocoalelor de colaborare încheiate cu Agenţia Naţională.
(7) Tarifele se stabilesc, se modifică şi se actualizează prin ordin al ministrului administraţiei şi
internelor, la propunerea Consiliului de administraţie al Agenţiei Naţionale.
(8) Veniturile încasate se virează în contul Agenţiei Naţionale deschis la Trezoreria Statului.
(9) Agenţia Naţională poate colabora cu persoane fizice şi juridice române sau străine de specialitate,
în condiţiile legii, pentru realizarea unor obiective de interes comun, corespunzătoare domeniului său de
activitate.
(10) Agenţia Naţională poate contracta credite bancare în condiţiile prevăzute de lege.
(11) Agenţia Naţională întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, în conformitate cu prevederile
legale în vigoare.
(12) Excedentele anuale se reportează în anul bugetar următor.
(13) Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin Agenţia Naţională, îşi va asuma întreaga responsabilitate
în implementarea Proiectului cadastrului şi publicităţii imobiliare, finanţat prin împrumut de la Banca
Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BIRD), şi a celorlalte acorduri internaţionale ce implică
împrumuturi nerambursabile sau garanţii de la stat, asumate anterior de Oficiul Naţional de Cadastru,
Geodezie şi Cartografie, inclusiv pentru partea preluată de la Ministerul Justiţiei.
(14) Agenţia Naţională va face toate demersurile necesare amendării acordurilor de împrumut
internaţionale pentru a se realiza înlocuirea Oficiului Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie şi a
Ministerului Justiţiei cu Agenţia Naţională.
(15) Cadastrul general se realizează pe baza planului anual propus de Agenţia Naţională împreună cu
ministerele interesate şi aprobat de Guvern; sumele destinate introducerii lucrărilor de cadastru general
reprezintă subvenţii de la bugetul de stat prevăzute în bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor şi
virate în contul Agenţiei Naţionale cu unică destinaţie.
(16) Organele şi autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi alte persoane fizice şi
juridice interesate, care au fonduri disponibile pentru introducerea lucrărilor de cadastru general în afara
planului anual aprobat de Guvern, vor încheia un acord de colaborare cu Agenţia Naţională privind caietul
de sarcini, modalităţile de verificare, recepţie şi înscriere în sistemul de publicitate imobiliară şi folosirea
acestor informaţii.
CAPITOLUL III
Realizarea, întreţinerea şi avizarea lucrărilor de cadastru
Art. 9. – (1) Funcţia tehnică a cadastrului general se realizează prin determinarea, pe bază de
măsurători, a poziţiei configuraţiei şi mărimii suprafeţelor terenurilor pe destinaţii, categorii de folosinţă şi
pe proprietari, precum şi ale construcţiilor.
(2) În cadrul funcţiei economice a cadastrului general se evidenţiază elementele tehnice necesare
stabilirii valorii de impozitare a imobilelor şi calculării impozitelor asupra veniturilor realizate din tranzacţii
imobiliare.
(3) Funcţia juridică a cadastrului general se realizează prin identificarea proprietarului pe baza actului
de proprietate şi prin înscrierea în cartea funciară.
Art. 10. – (1) La nivelul unităţilor administrativ-teritoriale – comună, oraş şi municipiu – lucrările tehnice
de cadastru constau în:
a) stabilirea, potrivit legii, a hotarelor unităţii administrativ-teritoriale şi a limitelor intravilane
componente;
b) identificarea amplasamentelor imobilelor pe baza actelor de proprietate sau, în lipsa acestora, pe
baza posesiei exercitate sub nume de proprietar şi determinarea formei şi dimensiunilor tuturor imobilelor
din cuprinsul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale;
c) consemnarea litigiilor de hotare aflate pe rolul instanţelor judecătoreşti;
d) întocmirea documentelor tehnice cadastrale.
(2) Delimitarea şi marcarea hotarelor administrative ale unităţilor administrativ-teritoriale prevăzute la
alin. (1), precum şi limitele intravilanelor localităţilor se fac de către comisia stabilită în acest scop prin
ordin al prefectului; regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiei de delimitare se aprobă prin
ordin al ministrului administraţiei şi internelor.
Art. 11. – (1) Documentele tehnice ale cadastrului general, care se vor întocmi la nivelul comunelor,
oraşelor şi municipiilor, sunt:
a) registrul cadastral al imobilelor;
b) indexul alfabetic al proprietarilor;
c) registrul cadastral al proprietarilor;
d) planul cadastral şi anexele la partea I a cărţii funciare.
(2) Deţinătorii de imobile sunt obligaţi să permită accesul specialiştilor pentru executarea lucrărilor de
cadastru general, să admită, în condiţiile legii, amplasarea, pe sol sau pe construcţii, a semnelor şi
semnalelor geodezice şi să asigure protecţia şi conservarea acestora.
(3) Baza de date poate fi redactată şi arhivată şi sub formă de înregistrări, pe suporturi accesibile
echipamentelor de prelucrare automată a datelor, având aceleaşi efecte juridice şi forţă probantă
echivalentă cu cea a înscrisurilor în baza cărora au fost înregistrate.
(4) Primarii localităţilor au obligaţia să înştiinţeze deţinătorii imobilelor, în scris, prin afişare şi prin alte
mijloace de publicitate, să permită accesul specialiştilor pentru executarea lucrărilor de cadastru sau,
după caz, să se prezinte personal pentru a da lămuriri privitoare la imobile şi a participa la identificarea şi
marcarea limitelor acestora. Dacă deţinătorii imobilelor nu se prezintă, identificarea limitelor se face în
lipsa acestora.
(5) După finalizarea lucrărilor de teren, pentru fiecare unitate administrativ-teritorială, datele obţinute se
prelucrează, se înregistrează în documentele tehnice ale cadastrului, se recepţionează şi se introduc în
baza de date cadastrale. Datele definitorii ale fiecărui imobil se transmit de către oficiul teritorial consiliului
local, care are obligaţia să le aducă la cunoştinţa deţinătorilor prin înştiinţare scrisă şi prin afişare la sediul
primăriei.
(6) Contestaţiile cu privire la exactitatea datelor comunicate, însoţite de documente doveditoare, pot fi
prezentate de deţinători, în scris, în termen de 60 de zile de la înştiinţarea scrisă, oficiului teritorial care le
va soluţiona în termen de 30 de zile. Cei nemulţumiţi de modul de soluţionare a contestaţiilor de către
oficiul teritorial pot face plângere la judecătoria în a cărei rază de competenţă teritorială se află imobilul,
în termen de 30 de zile de la comunicarea rezultatelor.
(7) Înscrierea în cartea funciară se face din oficiu, după finalizarea cadastrului general pe un teritoriu
administrativ şi expirarea termenului de soluţionare a contestaţiilor, în baza unui regulament aprobat prin
ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale.
Art. 12. – (1) Planul cadastral conţine reprezentarea grafică a datelor din registrele cadastrale,
referitoare la imobilele din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale – comune, oraşe şi municipii -, şi se
păstrează la oficiul teritorial.
(2) Registrele, planurile cadastrale şi anexele la partea I a cărţii funciare vor sta la baza completării sau,
după caz, a întocmirii din oficiu a cărţilor funciare, la finalizarea măsurătorilor cadastrale la nivelul
unităţilor administrativ-teritoriale. O copie a acestora se păstrează în arhiva oficiilor teritoriale. Un
exemplar din planurile şi registrele cadastrale se transmite cu titlu gratuit la consiliile locale.
(3) Planurile, registrele cadastrale şi anexele la partea I a cărţii funciare se ţin la zi, în concordanţă cu
documentaţiile cadastrale întocmite pentru înscrierea actelor şi faptelor juridice, în baza cererilor şi
comunicărilor făcute potrivit legii.
Art. 13. – Agenţia Naţională şi oficiile teritoriale din subordine au obligaţia de a furniza, la cerere,
organelor abilitate evidenţele necesare stabilirii valorii de impunere.
Art. 14. – Completarea, modernizarea şi menţinerea în stare de utilizare a reţelei geodezice naţionale
necesare întocmirii şi ţinerii la zi a planurilor cadastrale şi hărţilor topografice se realizează sub
coordonarea Agenţiei Naţionale.
Art. 15. – Oficiul teritorial controlează, avizează şi recepţionează, după caz, lucrările de geodezie,
topografie, cadastru şi cartografie.
Art. 16. – Modul de avizare, verificare şi recepţie a lucrărilor de specialitate din domeniile cadastrului,
geodeziei, topografiei şi cartografiei se stabileşte prin regulament aprobat prin ordin al directorului general
al Agenţiei Naţionale, cu consultarea uniunii profesionale înfiinţate prin lege specială.
TITLUL II
Publicitatea imobiliară
CAPITOLUL I
Evidenţa cadastral-juridică
Art. 17. – (1) Publicitatea imobiliară întemeiată pe sistemul de evidenţă al cadastrului general are ca
obiect înscrierea în cartea funciară a actelor şi faptelor juridice referitoare la imobilele din acelaşi teritoriu
administrativ şi se realizează de către oficiile teritoriale pentru imobilele situate în raza de activitate a
acestora.
(2) Una sau mai multe parcele alăturate de pe teritoriul unei unităţi administrativ-teritoriale, indiferent de
categoria de folosinţă, aparţinând aceluiaşi proprietar, formează imobilul definit la art. 1 alin. (3), se
identifică printr-un număr cadastral unic şi se înscrie într-o carte funciară.
(3) Cărţile funciare întocmite şi numerotate pe teritoriul administrativ al fiecărei localităţi alcătuiesc,
împreună, registrul cadastral de publicitate imobiliară al acestui teritoriu, ce se ţine de către biroul
teritorial din cadrul oficiului teritorial în a cărui rază teritorială de activitate este situat imobilul respectiv.
(4) Acest registru se întregeşte cu registrul de intrare, cu planul cadastral, cu registrul cadastral al
imobilelor, indicând numărul cadastral al imobilelor şi numărul de ordine al cărţilor funciare în care sunt
înscrise, cu un index alfabetic al proprietarilor şi cu o mapă în care se păstrează cererile de înscriere,
împreună cu un exemplar al înscrisurilor constatatoare ale actelor sau faptelor juridice supuse înscrierii.
Art. 18. – (1) Activitatea de publicitate imobiliară în cadrul oficiilor teritoriale este îndeplinită de
registratori de carte funciară, denumiţi în continuare registratori, numiţi prin ordin al directorului general al
Agenţiei Naţionale, în urma unui concurs organizat de aceasta.
(2) Numărul registratorilor pentru fiecare oficiu teritorial se stabileşte prin ordin al directorului general al
Agenţiei Naţionale.
(3) În cadrul oficiilor teritoriale, activitatea de publicitate imobiliară este în responsabilitatea unui
registrator-şef, iar în cadrul birourilor teritoriale, în responsabilitatea unui registrator coordonator, numiţi
prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale, în urma unui concurs.
(4) Poate fi numită registrator persoana care îndeplineşte în mod cumulativ următoarele condiţii:
a) are cetăţenia română şi are capacitatea drepturilor civile;
b) este licenţiat în drept;
c) nu are antecedente penale;
d) se bucură de o bună reputaţie;
e) cunoaşte limba română;
f) este apt din punct de vedere medical pentru ocuparea funcţiei;
g) a îndeplinit timp de 5 ani funcţia de asistent-registrator sau a exercitat timp de 3 ani funcţia de notar,
judecător, procuror, avocat, consilier juridic sau altă funcţie de specialitate juridică.
(5) Absolvenţii Institutului Naţional al Registratorilor au prioritate la ocuparea posturilor vacante de
registratori. Organizarea concursului pentru ocuparea posturilor vacante de registratori se va face numai
dacă acestea nu au fost ocupate de absolvenţii institutului.
(6) Până la data organizării concursului, registratorii pot fi numiţi din cadrul angajaţilor serviciilor de
publicitate imobiliară care, deşi nu îndeplinesc condiţiile de studii, au cel puţin 5 ani de experienţă în
domeniul publicităţii imobiliare.
(7) Registratorul răspunde pentru activitatea sa, în condiţiile legii.
(8) În cadrul Agenţiei Naţionale funcţionează Direcţia de publicitate imobiliară, care organizează,
coordonează şi controlează activitatea de publicitate imobiliară din cadrul oficiilor teritoriale, în vederea
respectării legilor şi reglementărilor în materie.
Art. 19. – (1) Cartea funciară este alcătuită din titlu, indicând numărul ei şi numele localităţii în care este
situat imobilul, precum şi din trei părţi:
A. Partea I, referitoare la descrierea imobilelor, care va cuprinde:
a) numărul de ordine şi cel cadastral al imobilului;
b) suprafaţa imobilului, destinaţia, categoriile de folosinţă şi, după caz, construcţiile;
c) planul imobilului cu vecinătăţile, descrierea imobilului şi inventarul de coordonate al
amplasamentului, pentru fiecare imobil în parte, constituie anexa la partea I, întocmită conform
regulamentului aprobat prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale.
B. Partea a II-a, referitoare la înscrierile privind dreptul de proprietate, care cuprinde:
a) numele proprietarului;
b) actul sau faptul juridic care constituie titlul dreptului de proprietate, precum şi menţionarea înscrisului
pe care se întemeiază acest drept;
c) strămutările proprietăţii;
d) servituţile constituite în folosul imobilului;
e) faptele juridice, drepturile personale sau alte raporturi juridice, precum şi acţiunile privitoare la
proprietate;
f) orice modificări, îndreptări sau însemnări ce s-ar face în titlu, în partea I sau a II-a a cărţii funciare, cu
privire la înscrierile făcute.
C. Partea a III-a, referitoare la înscrierile privind dezmembrămintele dreptului de proprietate şi sarcini,
care va cuprinde:
a) dreptul de superficie, uzufruct, uz, folosinţă, abitaţie, servituţile în sarcina fondului aservit, ipoteca şi
privilegiile imobiliare, precum şi locaţiunea şi cesiunea de venituri pe timp mai mare de 3 ani;
b) faptele juridice, drepturile personale sau alte raporturi juridice, precum şi acţiunile privitoare la
drepturile reale înscrise în această parte;
c) sechestrul, urmărirea imobilului sau a veniturilor sale;
d) orice modificări, îndreptări sau însemnări ce s-ar face cu privire la înscrierile făcute în această parte.
(2) Datele din cartea funciară pot fi redate şi arhivate şi sub formă de înregistrări pe microfilme şi pe
suporturi accesibile echipamentelor de prelucrare automată a datelor. Acestea au aceleaşi efecte juridice
şi forţă probatoare echivalentă cu înscrisurile în baza cărora au fost redate.
Art. 20. – (1) Dreptul de proprietate şi celelalte drepturi reale asupra unui imobil se vor înscrie în cartea
funciară pe baza actului prin care s-au constituit ori s-au transmis în mod valabil.
(2) Drepturile reale se sting numai prin înscrierea radierii lor din cartea funciară, cu consimţământul
titularului dreptului; acest consimţământ nu este necesar dacă dreptul se stinge prin moartea titularului
dreptului sau prin împlinirea termenului arătat în înscriere; dacă dreptul ce urmează să fie radiat este
grevat în folosul unei persoane, radierea se va face cu păstrarea dreptului acestei persoane.
(3) Hotărârea judecătorească definitivă şi irevocabilă sau, în cazurile prevăzute de lege, actul autorităţii
administrative va înlocui acordul de voinţă cerut în vederea înscrierii drepturilor reale, dacă sunt
opozabile titularilor.
Art. 21. – Modificarea conţinutului unui drept ce grevează un drept real imobiliar se înscrie, dacă legea
nu dispune altfel, potrivit regulilor stabilite pentru dobândirea şi stingerea drepturilor reale.
Art. 22. – Înscrierea unui drept se poate efectua numai:
a) împotriva aceluia care, la înregistrarea cererii sale, era înscris ca titular al dreptului asupra căruia
înscrierea urmează să fie făcută;
b) împotriva aceluia care, înainte de a fi înscris, şi-a grevat dreptul, dacă amândouă înscrierile se cer
deodată.
Art. 23. – Dacă mai multe persoane şi-au cedat succesiv una celeilalte dreptul real asupra unui imobil,
iar înscrierile nu s-au făcut, cel din urmă îndreptăţit va putea cere înscrierea dobândirilor succesive odată
cu aceea a dreptului său, dovedind prin înscrisuri originale întreg şirul actelor juridice pe care se
întemeiază înscrierile.
Art. 24. – Înscrierile întemeiate pe obligaţiile defunctului se vor putea face şi după ce dreptul
moştenitorului a fost înscris, în măsura în care se dovedeşte că moştenitorul este ţinut de aceste obligaţii.
Art. 25. – (1) Înscrierile în cartea funciară îşi vor produce efectele de opozabilitate faţă de terţi de la data
înregistrării cererilor; ordinea înregistrării cererilor va determina rangul înscrierilor.
(2) Dacă mai multe cereri de înscriere a drepturilor reale au fost depuse deodată la biroul teritorial, ele
vor primi provizoriu acelaşi rang, urmând ca instanţa să hotărască asupra rangului fiecăreia.
(3) Dacă au fost depuse deodată mai multe cereri având ca obiect înscrierea mai multor drepturi de
ipotecă asupra aceluiaşi imobil, ele vor primi acelaşi rang.
Art. 26. – (1) Dreptul de proprietate şi celelalte drepturi reale sunt opozabile faţă de terţi, fără înscrierea
în cartea funciară, când provin din succesiune, accesiune, vânzare silită şi uzucapiune. Aceste drepturi
se vor înscrie, în prealabil, dacă titularul înţelege să dispună de ele.
(2) În aceleaşi condiţii sunt opozabile faţă de terţi şi drepturile reale dobândite de stat şi de orice
persoană, prin efectul legii, prin expropriere sau prin hotărâri judecătoreşti.
(3) Titularul drepturilor dobândite prin modurile enumerate nu poate însă dispune de ele decât după ce
acestea au fost înscrise în prealabil în cartea funciară.
(4) Înscrierile sunt de trei feluri:
a) intabularea, având ca obiect înscrierea definitivă a drepturilor reale;
b) înscrierea provizorie a drepturilor reale sub condiţia justificării ulterioare;
c) notarea, având ca obiect înscrierea drepturilor personale, a actelor şi faptelor juridice referitoare la
starea şi capacitatea persoanelor, acţiunilor şi căilor de atac în justiţie, precum şi a măsurilor de
indisponibilizare, în legătură cu imobilele din cartea funciară.
Art. 27. – (1) Cel care s-a obligat să strămute sau să constituie în folosul altuia un drept real asupra
unui imobil este dator să îi predea toate înscrisurile necesare pentru înscrierea acelui drept.
(2) Dacă un drept înscris în cartea funciară se stinge, titularul este obligat să predea celui îndreptăţit
înscrisurile necesare radierii.
(3) În situaţia în care cel obligat nu predă înscrisurile, persoana interesată va putea solicita instanţei să
dispună înscrierea în cartea funciară. Hotărârea instanţei de judecată va suplini consimţământul la
înscriere al părţii care are obligaţia de a preda înscrisurile necesare înscrierii.
(4) Dreptul la acţiunea în prestaţie tabulară este imprescriptibil.
(5) Acţiunea în prestaţie tabulară se va îndrepta şi împotriva terţului dobânditor înscris în cartea
funciară, dacă sunt întrunite cumulativ următoarele condiţii:
a) actul juridic în baza căruia se solicită prestaţia tabulară să fie încheiat anterior celui în baza căruia a
fost înscris dreptul terţului în cartea funciară;
b) terţul să fi dobândit imobilul cu titlu gratuit sau, dacă l-a dobândit cu titlu oneros, să fie de rea-
credinţă.
Art. 28. – Dobânditorul anterior poate cere instanţei judecătoreşti să acorde înscrierii sale rang
preferenţial faţă de înscrierea efectuată la cererea unui terţ care a dobândit ulterior imobilul cu titlu gratuit
sau care a fost de rea-credinţă la data încheierii actului.
Art. 29. – (1) Înscrierea provizorie devine opozabilă terţilor cu rangul determinat de cererea de înscriere,
sub condiţie şi în măsura justificării ei.
(2) Înscrierea provizorie poate fi cerută în următoarele situaţii:
a) când dreptul real ce se cere a fi înscris este afectat de o condiţie suspensivă;
b) când se solicită intabularea unui drept real în temeiul unei hotărâri judecătoreşti ce nu a rămas
irevocabilă;
c) dacă se dobândeşte un drept tabular care, anterior, a fost înscris provizoriu;
d) dacă debitorul a consemnat sumele pentru care a fost înscrisă ipoteca ori privilegiul imobiliar;
e) dacă pentru soluţionarea cererii sunt necesare înscrisuri suplimentare, care nu aduc însă atingere
fondului dreptului ce se cere a fi înscris şi nu fundamentează noi capete de cerere.
(3) În acest din urmă caz, solicitantul va fi înştiinţat pentru a depune într-un termen stabilit, după caz, de
registrator înscrisurile necesare, sub sancţiunea radierii înscrierii provizorii. Dacă înscrisurile vor fi depuse
în termenul fixat, se va proceda la justificarea înscrierii provizorii, printr-o încheiere dată de registratorul
de carte funciară.
(4) Justificarea înscrierii provizorii se va face în temeiul consimţământului celui în contra căruia s-a
efectuat înscrierea provizorie, a unei hotărâri judecătoreşti irevocabile ori a încheierii registratorului de
carte funciară, în situaţia ultimului caz de înscriere provizorie menţionat.
(5) Justificarea radierii dreptului de ipotecă se va face în baza consimţământului dat în formă autentică
al titularului dreptului de ipotecă ori în temeiul unei hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile.
Art. 30. – (1) Dacă în cartea funciară s-a înscris un drept real, în condiţiile prezentei legi, în folosul unei
persoane, se prezumă că dreptul există în folosul ei, dacă a fost dobândit sau constituit cu bună-credinţă,
cât timp nu se dovedeşte contrariul.
(2) Dacă un drept s-a radiat din cartea funciară, se prezumă că acel drept nu există.
Art. 31. – (1) Cuprinsul cărţii funciare, în afara îngrădirilor şi excepţiilor legale, se consideră exact numai
în folosul acelei persoane care, în virtutea unui act juridic cu titlul legal, a dobândit cu bună-credinţă un
drept real înscris în cartea funciară.
(2) Dobânditorul este considerat de bună-credinţă dacă, la data înregistrării cererii de înscriere a
dreptului în folosul său, nu a fost notată nici o acţiune prin care se contestă cuprinsul cărţii funciare sau
dacă din titlul transmiţătorului şi din cuprinsul cărţii funciare nu reiese vreo neconcordanţă între aceasta şi
situaţia juridică reală.
Art. 32. – Efectul de opozabilitate al înscrierilor este inoperant cu referire la:
a) suprafaţa terenurilor, destinaţia, categoria de folosinţă, valoarea sau alte asemenea aspecte;
b) restricţii aduse dreptului de proprietate prin raporturile de vecinătate, expropriere sau prin prevederi
legale privind protecţia ecologică, sistematizarea localităţilor şi alte asemenea aspecte.
Art. 33. – (1) În cazul în care cuprinsul cărţii funciare nu corespunde, în privinţa înscrierii, cu situaţia
juridică reală, se poate cere rectificarea sau, după caz, modificarea acesteia.
(2) Prin rectificare se înţelege radierea, îndreptarea sau menţionarea înscrierii oricărei operaţiuni,
susceptibilă a face obiectul unei înscrieri în cartea funciară.
(3) Prin modificare se înţelege orice schimbare privitoare la aspecte tehnice ale imobilului, schimbare
care nu afectează esenţa dreptului care poartă asupra acelui imobil. Modificarea nu se poate face decât
la cererea titularului dreptului de proprietate.
(4) Rectificarea înscrierilor în cartea funciară se poate face fie pe cale amiabilă, prin declaraţie
autentică, fie în caz de litigiu, prin hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă.
(5) Erorile materiale săvârşite cu prilejul înscrierilor în cartea funciară pot fi îndreptate la cerere sau din
oficiu.
(6) Procedura de rectificare a înscrierilor în cartea funciară, a modificărilor şi cea de îndreptare a
erorilor materiale se va stabili prin regulament aprobat de directorul general al Agenţiei Naţionale.
Art. 34. – Orice persoană interesată poate cere rectificarea înscrierilor din cartea funciară dacă printr-o
hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă s-a constatat că:
1. înscrierea sau actul în temeiul căruia s-a efectuat înscrierea nu a fost valabil;
2. dreptul înscris a fost greşit calificat;
3. nu mai sunt întrunite condiţiile de existenţă a dreptului înscris sau au încetat efectele actului juridic în
temeiul căruia s-a făcut înscrierea;
4. înscrierea din cartea funciară nu mai este în concordanţă cu situaţia reală actuală a imobilului.
Art. 35. – (1) Acţiunea în rectificare, sub rezerva prescripţiei dreptului material la acţiunea în fond, va fi
imprescriptibilă.
(2) Faţă de terţele persoane care au dobândit cu bună-credinţă un drept real prin donaţie sau legat,
acţiunea în rectificare nu se va putea porni decât în termen de 10 ani, socotiţi din ziua când s-a înregistrat
cererea lor de înscriere, cu excepţia cazului în care dreptul material la acţiunea în fond nu s-a prescris
mai înainte.
Art. 36. – Acţiunea în rectificare, întemeiată pe nevalabilitatea înscrierii, a titlului ce a stat la baza
acesteia sau pe greşita calificare a dreptului înscris, se va putea îndrepta şi împotriva terţelor persoane
care şi-au înscris un drept real, dobândit cu bună-credinţă şi prin act juridic cu titlu oneros, bazându-se pe
cuprinsul cărţii funciare, în termen de trei ani de la data înregistrării cererii de înscriere formulată de
dobânditorul nemijlocit al dreptului a cărui rectificare se cere, afară de cazul când dreptul material la
acţiunea de fond nu s-a prescris.
Atacat prin Decizie nr. 81/2006 in data de 03 martie 2006
Art. 37. – (1) Hotărârea prin care s-a admis rectificarea unei înscrieri nu va fi opozabilă persoanelor
împotriva cărora acţiunea nu a fost admisă.
(2) Dacă acţiunea în rectificare a fost înscrisă în cartea funciară, hotărârea judecătorească va fi
opozabilă şi terţelor persoane care au dobândit dreptul după înscriere.
Art. 38. – Actele şi faptele juridice, privitoare la drepturile personale, la starea şi capacitatea
persoanelor în legătură cu imobilele cuprinse în cartea funciară, vor putea fi înscrise, la cerere, cu efect
de opozabilitate pentru terţe persoane.
Art. 39. – (1) Proprietarul unui imobil poate cere ca intenţia sa de a înstrăina sau de a ipoteca să fie
înscrisă, arătând, în acest din urmă caz, suma ce urmează să se garanteze prin ipotecă.
(2) Dacă se săvârşeşte înstrăinarea sau ipotecarea, dreptul înscris va avea rangul înscrierii intenţiei.
Art. 40. – (1) Înscrierea intenţiei de a înstrăina sau de a ipoteca îşi pierde efectul prin trecerea unui
termen de două luni de la data înregistrării cererii.
(2) Anul, luna şi ziua în care înscrierea îşi pierde efectul vor fi arătate atât în înscriere, cât şi în
încheierea care a ordonat-o.
Art. 41. – (1) Orice persoană poate cerceta cartea funciară şi celelalte evidenţe care alcătuiesc registrul
cadastral de publicitate imobiliară, cu excepţia evidenţelor care privesc siguranţa naţională.
(2) La cerere, se vor elibera extrase, certificate sau copii certificate conform cu originalul de pe cărţile
funciare, planuri sau înscrisuri, cu dovada plăţii tarifelor legale.
(3) Nici o autoritate nu va putea cere trimiterea originalului cărţii funciare sau a planurilor de identificare
a imobilelor.
(4) Mapa înscrisurilor privind înscrierea atacată poate fi cercetată de către instanţa de judecată şi
organele de cercetare penală, în condiţiile legii.
Art. 42. – (1) Imobilul înscris în cartea funciară se poate modifica prin alipiri, dezlipiri sau prin mărirea
sau micşorarea întinderii acestuia.
(2) Imobilul se modifică prin dezlipiri, dacă se desparte o parcelă de un imobil. Dezlipirea unui imobil
sau a unei părţi dintr-un imobil se face împreună cu sarcinile care grevează imobilul. Imobilul grevat cu
sarcini nu poate fi alipit la un alt imobil, ci va forma, în caz de dezlipire, un imobil separat.
Art. 43. – (1) În caz de alipire sau dezlipire, se vor efectua transcrieri, dacă o parcelă trece dintr-o carte
funciară în alta, sau reînscrieri, dacă, dezlipindu-se o parcelă, aceasta se va trece în aceeaşi carte
funciară ca un imobil de sine stătător.
(2) Dacă se transcrie o parte din parcelă într-o altă carte funciară, se va forma un imobil distinct cu
număr cadastral nou, iar restul se înscrie în vechea carte funciară, cu menţionarea noului număr
cadastral şi a suprafeţei imobilului, iar dacă toate imobilele înscrise într-o carte funciară au fost transcrise,
aceasta se va închide şi nu va mai putea fi redeschisă pentru noi înscrieri.
Art. 44. – Mai mulţi proprietari nu pot fi înscrişi în aceeaşi carte funciară decât dacă se găsesc în cazul
coproprietăţii, caz în care se va arăta partea indiviză a fiecărui proprietar.
Art. 45. – (1) Dacă un imobil cu construcţie – condominiu -, din care unele părţi sunt comune indivize iar
restul sunt individuale, se întocmeşte o carte funciară colectivă pentru întreaga construcţie, şi câte o carte
funciară individuală pentru fiecare proprietate individuală care poate fi reprezentată din apartamente sau
spaţii cu altă destinaţie decât cea de locuinţă; prin asimilare, poate fi definit condominiu şi un tronson cu
una sau mai multe scări, din cadrul clădirii de locuit, în condiţiile în care se poate delimita proprietatea
comună.
(2) Dreptul de proprietate comună forţată şi perpetuă pe părţile comune ale unui imobil se valorifică
numai împreună cu dreptul de proprietate exclusivă care poartă asupra acestuia sau a unei părţi
determinate din acesta.
Art. 46. – (1) Imobilele ce aparţin domeniului public şi domeniului privat al statului sau, după caz, al
unităţii administrativ-teritoriale se vor înscrie în cărţi funciare speciale ale unităţii administrativ-teritoriale
pe care sunt situate, cu excepţiile prevăzute de lege.
(2) Cărţile funciare speciale se ţin de către birourile teritoriale ale oficiului de cadastru şi publicitate
imobiliară.
CAPITOLUL II
Procedura de înscriere în cartea funciară
Art. 47. – (1) Cererea de înscriere în cartea funciară se va depune la birourile teritoriale ale oficiului
teritorial şi va fi însoţită de înscrisul original sau de copia legalizată de pe acesta, prin care se constată
actul sau faptul juridic a cărui înscriere se cere; copia legalizată se va păstra în mapa biroului de cadastru
şi publicitate imobiliară.
(2) În cazul hotărârii judecătoreşti, se va prezenta o copie legalizată, cu menţiunea că este definitivă şi
irevocabilă.
(3) Cererile de înscriere se vor înregistra de îndată în registrul de intrare, cu menţionarea datei şi a
numărului care rezultă din ordinea cronologică a depunerii lor.
(4) Dacă mai multe cereri au fost depuse deodată la acelaşi birou teritorial, drepturile de ipotecă şi
privilegiile vor avea acelaşi rang, iar celelalte drepturi vor primi numai provizoriu rang egal, urmând ca
prin judecată să se hotărască asupra rangului şi asupra radierii încheierii nevalabile.
(5) Înscrierile în cartea funciară se efectuează la cererea părţilor interesate, cu excepţia cazurilor în
care legea prevede înscrierea din oficiu; cererea de înscriere se îndreaptă la biroul unde se află cartea
funciară în care urmează să se facă înscrierea.
(6) Intabularea sau înscrierea provizorie poate fi cerută de orice persoană care, potrivit înscrisului
original, hotărârii judecătoreşti sau hotărârii autorităţii administrative, urmează să strămute, să constituie,
să modifice, să dobândească sau să stingă un drept tabular.
(7) Înscrierea unui drept sau radierea unei sarcini pot fi cerute:
a) de mandatarul general al celui îndrituit;
b) de oricare dintre titularii aceluiaşi drept.
(8) Creditorul a cărui creanţă certă şi exigibilă este dovedită printr-un înscris sau printr-o hotărâre
judecătorească, ori în cazurile anume prevăzute de lege printr-o decizie a autorităţii administrative, va
putea cere instanţei, în numele şi în folosul debitorului său, înscrierea unui drept tabular sau radierea unei
sarcini.
(9) Debitorul care a plătit valabil creanţa ipotecară a unui cesionar neînscris în cartea funciară poate
cere radierea ipotecii, dacă înfăţişează înscrisul original al cesiunii şi chitanţa doveditoare a plăţii.
Art. 48. – (1) În cazul în care registratorul admite cererea, dispune intabularea sau înscrierea provizorie
prin încheiere, dacă înscrisul îndeplineşte următoarele condiţii:
a) este încheiat cu respectarea formelor prescrise de lege;
b) indică numele părţilor;
c) individualizează imobilul printr-un identificator unic;
d) este însoţit de o traducere legalizată, dacă actul nu este întocmit în limba română;
e) este însoţit, după caz, de o copie a extrasului de carte funciară pentru autentificare sau a
certificatului de sarcini ce a stat la baza întocmirii actului.
(2) Încheierea va cuprinde determinarea dreptului sau a faptului, indicarea numărului cadastral al
imobilului şi al cărţii funciare, precum şi a părţii cărţii funciare în care urmează a se face înscrierea. De
asemenea, se vor indica poziţiile ce au fost radiate şi numele celui în favoarea sau împotriva căruia s-au
făcut înscrierile, indiferent de felul lor.
(3) În cazul în care identificarea cadastrală a imobilului nu este posibilă, pe baza datelor existente, vor fi
folosite documentaţii cadastrale întocmite şi recepţionate conform prevederilor prezentei legi.
Art. 49. – Dacă se constată că cererea de înscriere în cartea funciară nu întruneşte condiţiile legale, se
va respinge printr-o încheiere motivată. Despre respingerea cererii se va face menţiune în registrul de
intrare, în dreptul înregistrării acesteia, precum şi în cartea funciară.
Art. 50. – (1) Încheierea se comunică celui care a cerut înscrierea sau radierea unui act sau fapt juridic,
precum şi celorlalte persoane interesate potrivit menţiunilor din cartea funciară, cu privire la imobilul în
cauză, în termen de 15 zile de la pronunţarea încheierii, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data
înregistrării cererii.
(2) Încheierea de înscriere sau de respingere poate fi atacată cu plângere, în termen de 15 zile de la
comunicare, la biroul teritorial. Plângerea împotriva încheierii se depune la biroul teritorial şi se va înscrie
din oficiu în cartea funciară. Oficiul teritorial este obligat să înainteze plângerea judecătoriei în a cărei
rază de competenţă teritorială se află imobilul, însoţită de dosarul încheierii şi copia cărţii funciare.
(3) Hotărârea pronunţată de judecătorie poate fi atacată cu apel.
(4) Hotărârea judecătorească definitivă şi irevocabilă se comunică, din oficiu, biroului teritorial de către
instanţa care s-a pronunţat ultima asupra fondului.
(5) Înscrierea făcută în temeiul acestei hotărâri judecătoreşti îşi produce efectele de la înregistrarea
cererii de înscriere la biroul teritorial.
(6) În cazul respingerii plângerii prin hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă, notările făcute se
radiază din oficiu.
Art. 51. – (1) Înscrierile şi radierile efectuate în cărţile funciare nu pot fi rectificate decât pe baza
hotărârii instanţei judecătoreşti definitive şi irevocabile sau pe cale amiabilă, în baza unei declaraţii date
în formă autentică, de titularul tabular, respectiv de titular, în baza unei documentaţii cadastrale.
(2) Prevederile art. 50 se vor aplica în mod corespunzător.
Art. 52. – (1) În cazul în care o carte funciară urmează a fi întocmită ori completată prin înscrierea unui
imobil care nu a fost cuprins în nici o altă carte funciară, precum şi în cazul în care o carte funciară a fost
distrusă, pierdută ori a devenit nefolosibilă, în tot sau în parte, din diferite cauze, întocmirea, completarea
şi reconstituirea, după caz, se face de către registratorul de la biroul teritorial, la cerere sau din oficiu, cu
acordul celor interesaţi, pe baza unei încheieri. În acest scop se folosesc toate înscrisurile şi
documentaţiile tehnice existente, privitoare la imobilele în cauză, precum şi situaţia dreptului de
proprietate.
(2) Încheierea poate fi atacată, după caz, în condiţiile art. 50 alin. (2).
Art. 53. – (1) Erorile materiale săvârşite cu prilejul înscrierilor sau radierilor se pot îndrepta, prin
încheiere motivată, de către registratorul de la biroul teritorial, la cerere sau din oficiu, cu comunicarea
acesteia persoanei interesate.
(2) În acest caz se vor aplica, prin asemănare, dispoziţiile art. 36-38.
Art. 54. – (1) Notarul public care a întocmit actul privitor la un drept tabular este obligat să ceară din
oficiu înscrierea în cartea funciară la biroul teritorial în a cărei rază de activitate se află imobilul. Despre
exercitarea acestei obligaţii se va face menţiune expresă în cuprinsul actului sau, după caz, al
certificatului de moştenitor. Menţiunea se va face în cazul în care pentru bunurile din masa succesorală s-
a deschis carte funciară sau există documentaţie cadastrală. La autentificarea actelor prin care se
constituie, se modifică sau se stinge un drept real imobiliar, notarul public va solicita un extras de carte
funciară pentru autentificare sau, după caz, certificat de sarcini. Pe perioada valabilităţii extrasului de
carte funciară pentru autentificare, registratorul nu va efectua nici un fel de înscriere în cartea funciară, cu
excepţia aceleia pentru care a fost eliberat extrasul.
(2) Instanţa judecătorească va transmite, în termen de 3 zile, hotărârea rămasă definitivă şi irevocabilă,
constitutivă sau declarativă asupra unui drept real imobiliar, la biroul de carte funciară al judecătoriei în a
cărei rază de activitate se află imobilul.
(3) Instanţa judecătorească nu va trece la dezbaterea în fond a acţiunii privind desfiinţarea actului
juridic supus înscrierii, dacă acesta nu a fost înscris, în prealabil, pentru informare, în cartea funciară.
Art. 55. – (1) Dreptul de proprietate dobândit prin construire se va putea înscrie în cartea funciară pe
baza unui certificat eliberat de primăria localităţii unde este situat imobilul, prin care se atestă, când este
cazul, faptul că proprietarul a edificat construcţiile în conformitate cu autorizaţia de construire eliberată
potrivit legii, precum şi a unei documentaţii cadastrale.
(2) Ipoteca se poate înscrie numai asupra unui imobil în întregul său sau asupra cotei-părţi aparţinând
unui coproprietar. Dacă ipoteca s-a constituit asupra unei părţi din construcţie, ea va fi înscrisă atât
asupra acesteia cât şi asupra cotei corespunzătoare din părţile comune indivize.
(3) Ipoteca constituită asupra unui bun viitor se poate intabula în condiţiile legii privind creditul ipotecar
pentru investiţiile imobiliare, dacă în prealabil a fost notată existenţa autorizaţiei de construire şi notarea
procesului-verbal de recepţie parţială.
(4) În toate cazurile când prin lege se acordă un privilegiu imobiliar sau o ipotecă legală pentru
garantarea vreunui drept sau creanţe, acestea se vor înscrie din oficiu în cartea funciară, cu excepţia
situaţiei în care părţile renunţă în mod expres la acest beneficiu; înscrierea privilegiului sau a ipotecii
legale se face, de regulă, în temeiul înscrisului din care rezultă creanţa privilegiată sau care conferă
dreptul de a lua o inscripţie ipotecară.
(5) Privilegiile sau ipotecile legale se vor înscrie pentru suma prevăzută în înscris; dacă creanţa nu este
determinată, pentru suma maximă arătată în cerere, precum şi cuantumul dobânzii. În toate cazurile,
privilegiile se înscriu şi capătă rang numai în condiţiile determinate de legea care le-a instituit, iar în lipsa
vreunei menţiuni în această lege, ele primesc rang potrivit dispoziţiilor legale privitoare la înscrierea
ipotecilor.
(6) Când în înscrisul doveditor al vânzării se învederează că preţul nu a fost plătit ori nu a fost plătit în
întregime, privilegiul pentru garantarea preţului datorat se înscrie din oficiu, în folosul vânzătorului.
(7) Dacă vânzarea a fost desfiinţată, privilegiul se va radia din oficiu.
(8) Dispoziţiile alin. (4) se vor aplica în mod corespunzător în cazul schimbului sau împărţelii, pentru
diferenţa de valoare datorată în bani.
(9) Privilegiul pentru garantarea preţului datorat de coproprietarul adjudecatar al imobilului supus
împărţelii se va înscrie în temeiul actului de adjudecare.
(10) Dacă ipoteca creanţei novate a fost rezervată pentru garantarea noii creanţe, aceasta se va
înscrie, în rangul vechii ipoteci sau vechiului privilegiu, în temeiul înscrisului care face dovada novaţiunii.
(11) Cel subrogat în drepturile creditorului ipotecar sau privilegiat va putea cere înscrierea strămutării
dreptului de ipotecă sau privilegiului în temeiul înscrisurilor ce dovedesc subrogarea.
TITLUL III
Dispoziţii tranzitorii, sancţiuni şi dispoziţii finale
CAPITOLUL I
Dispoziţii tranzitorii
Art. 56. – (1) Înscrierile făcute în conformitate cu actele normative în vigoare în registrul de transcripţiuni
şi inscripţiuni, în cărţile funciare şi în cărţile de publicitate funciară, înainte de data intrării în vigoare a
prezentei legi, îşi vor produce şi după această dată efectele prevăzute, cu excepţia cazurilor în care
drepturile de proprietate şi celelalte drepturi reale au fost afectate în orice mod prin efectul legii.
(2) Toate documentele de evidenţă şi publicitate imobiliară se preiau şi se conservă de către birourile
teritoriale din cadrul oficiilor teritoriale în a căror rază de activitate se află imobilele.
(3) Executarea silită imobiliară va urma dispoziţiile Codului de procedură civilă şi pentru actele de
executare începute potrivit Legii LX din anul 1881, cu modificările aduse prin Legea nr. 54 din anul 1912.
Art. 57. – Actul juridic privind constituirea sau transmiterea unui drept real imobiliar, valabil încheiat
anterior intrării în vigoare a prezentei legi, netranscris în registrul de transcripţiuni şi inscripţiuni ori, după
caz, neînscris în cartea funciară, îşi produce efectele la data înscrierii în cartea funciară, potrivit
prevederilor prezentei legi. Actul sub semnătură privată, valabil încheiat, va fi luat în considerare dacă are
dată certă anterioară intrării în vigoare a Legii fondului funciar nr. 18/1991.
Art. 58. – (1) În regiunile de carte funciară supuse Decretului-lege nr. 115/1938 pentru unificarea
dispoziţiunilor privitoare la cărţile funciare sau, după caz, Legii nr. 242/1947 pentru transformarea cărţilor
funciare provizorii din vechiul Regat în cărţi de publicitate funciară, înscrierile privitoare la imobile,
cuprinse în cărţile funciare sau, după caz, în cărţile de publicitate funciară, vor continua să fie făcute în
aceste cărţi, cu respectarea şi în condiţiile dispoziţiilor prezentei legi.
(2) În regiunile de transcripţiuni şi inscripţiuni imobiliare, până la deschiderea cărţii funciare, privilegiile
şi ipotecile legale, sechestrul, urmărirea imobilului, a fructelor şi veniturilor sale, punerea în mişcare a
acţiunii penale, precum şi acţiunile pentru apărarea drepturilor reale privitoare la imobilele neînscrise în
cartea funciară vor continua să fie înscrise în vechile registre de publicitate imobiliară.
(3) În cazul înscrierii unei construcţii, a dezmembrării sau alipirii unui corp funciar înscris într-o carte
funciară întocmită în baza Decretului-lege nr. 115/1938, precum şi pentru înscrierea imobilelor dobândite
în temeiul legilor funciare, pentru imobilul desprins se va deschide o nouă carte funciară, potrivit
prevederilor prezentei legi.
Art. 59. – Actele şi faptele juridice privind imobilele situate pe un teritoriu administrativ, pentru care nu s-
au definitivat documentele cadastrului general, se vor înscrie în câte o carte funciară. În aceleaşi condiţii,
se vor înscrie şi titlurile de proprietate emise în temeiul legilor funciare. La cererea de înscriere se va
ataşa documentaţia cadastrală la care se referă înscrierea, întocmită de o persoană fizică sau juridică
autorizată de Agenţia Naţională sau de oficiile teritoriale, după caz. Conţinutul documentaţiei cadastrale şi
modul de întocmire al acesteia se stabilesc de către Agenţia Naţională.
Art. 60. – Modul de înscriere a imobilelor aparţinând instituţiilor din domeniul apărării, ordinii publice şi al
siguranţei naţionale se va stabili de către aceste organe, împreună cu Agenţia Naţională.
Art. 61. – (1) Dacă se constată unele diferenţe între suprafeţele înscrise în actele de proprietate şi
situaţia reală din teren, rezultată din măsurătorile executate pentru întocmirea cadastrului general,
consiliile locale îi vor înştiinţa pe proprietarii interesaţi.
(2) Plusurile şi minusurile de teren de pe aceeaşi unitate administrativ-teritorială se compensează între
proprietarii în cauză.
(3) Plusurile şi minusurile de teren se stabilesc de către persoanele autorizate care efectuează
măsurătorile şi se comunică celor în cauză şi primarilor.
Art. 62. – Orice neînţelegeri cu privire la identificarea şi măsurarea parcelelor de teren, precum şi cu
privire la proprietarii acestora, se vor soluţiona de către instanţele judecătoreşti.
Art. 63. – (1) Agenţia Naţională întocmeşte, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei legi, regulamentul de organizare şi funcţionare a birourilor teritoriale din cadrul oficiilor
teritoriale.
(2) Persoanele autorizate privind desfăşurarea activităţii de realizare şi de verificare a lucrărilor de
specialitate din domeniul cadastrului, geodeziei şi cartografiei de către persoanele fizice şi juridice
autorizate pe teritoriul României, vor proceda, în baza legii speciale, la constituirea unei uniuni
profesionale.
CAPITOLUL II
Sancţiuni
Art. 64. – (1) Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin Agenţia Naţională, este împuternicit să
controleze activitatea tuturor persoanelor fizice şi juridice, care desfăşoară activităţi pe teritoriul României
în domeniile cadastrului, geodeziei şi cartografiei.
(2) Constituie contravenţii următoarele fapte:
a) folosirea în documente oficiale a datelor cu privire la proprietari, terenuri sau construcţii, altele decât
cele înscrise în documentele cadastrale realizate în condiţiile prezentei legi;
b) refuzul proprietarilor de imobile de a permite accesul personalului de execuţie pentru realizarea
lucrărilor de cadastru, a celor geodezice, topografice şi fotogrammetrice, cu excepţia Ministerului Apărării
Naţionale, Ministerului Administraţiei şi Internelor, Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de
Informaţii Externe, Serviciului de Protecţie şi Pază şi persoanelor juridice din sectorul de apărare;
c) refuzul de a pune la dispoziţia Agenţiei Naţionale sau instituţiilor subordonate a documentaţiilor de
specialitate utilizabile la lucrările de cadastru de către cei care le deţin, cu excepţia Ministerului Apărării
Naţionale, Ministerului Administraţiei şi Internelor, Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de
Informaţii Externe, Serviciului de Protecţie şi Pază şi persoanelor juridice din sectorul de apărare;
d) publicarea, difuzarea sau utilizarea cu bună ştiinţă a datelor, documentelor şi informaţiilor de
specialitate elaborate sau aflate în administrarea Agenţiei Naţionale ori unităţilor subordonate fără acordul
acestora, după caz;
e) executarea lucrărilor de geodezie, cartografie, cadastru, fotogrammetrie şi teledetecţie fără avizele
de execuţie eliberate de Agenţia Naţională sau de oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară, după caz;
f) realizarea şi verificarea lucrărilor de specialitate din domeniile cadastrului, geodeziei şi cartografiei,
fără autorizaţie legală;
g) nerespectarea sau încălcarea regulamentelor, normelor, metodologiilor şi standardelor din domeniile
cadastrului, geodeziei şi cartografiei, precum şi din domeniul publicităţii imobiliare;
h) nerespectarea prevederilor legale cu privire la întocmirea, evidenţa, multiplicarea şi păstrarea datelor
şi documentelor cu caracter secret;
i) întocmirea de acte translative de proprietate fără extras de carte funciară.
(3) Faptele prevăzute la alin. (2) lit. a) şi b) se sancţionează cu amendă de la 200 lei (RON) la 500 lei
(RON), iar cele prevăzute la alin. (2) lit. c)-i) cu amendă de la 1.000 lei (RON) la 2.000 lei (RON) şi/sau
suspendarea autorizaţiei.
(4) Amenzile se aplică persoanelor fizice şi juridice, după caz, şi se vor actualiza prin ordin al ministrului
administraţiei şi internelor, pe baza indicilor de inflaţie stabiliţi de Institutul Naţional de Statistică.
Art. 65. – (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se realizează de către Agenţia
Naţională, prin împuterniciţii săi.
(2) Contravenţiilor prevăzute în prezenta lege le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Degradarea sau distrugerea bornelor, reperelor, mărcilor de nivelment şi a semnalelor din reţeaua
geodezică naţională, amplasate în subsol, pe sol ori pe construcţii, sau împiedicarea unor măsuri de
conservare a acestor bunuri constituie infracţiune de distrugere şi se pedepseşte potrivit prevederilor art.
217 din Codul penal.
(4) De asemenea, constituie infracţiune de tulburare de posesie şi se pedepseşte, potrivit prevederilor
art. 220 din Codul penal, modificarea cu intenţie a materializărilor limitelor de proprietate, înfiinţarea sau
mutarea semnelor de hotar şi a reperelor de marcare a limitelor de zonă a căii ferate, drumurilor,
canalelor, aeroporturilor, porturilor, căilor navigabile, delimitărilor de hotare cadastrale, silvice, geologice
şi miniere, fără aprobarea prevăzută de lege.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 66. – (1) În termen de 10 zile de la data definitivării lucrărilor de introducere sau întreţinere a
cadastrului general pe o unitate administrativ-teritorială – comună, oraş sau municipiu -, oficiul teritorial
transmite birourilor teritoriale documentele tehnice cadastrale de pe teritoriul fiecărei unităţi administrativ-
teritoriale, în vederea întocmirii din oficiu a cărţilor funciare ale imobilelor.
(2) Oficiile teritoriale şi birourile teritoriale realizează, păstrează şi asigură conservarea copiilor de
siguranţă de pe documentele de cadastru, geodezie, cartografie şi publicitate imobiliară, inclusiv de pe
microfilme sau suporturi informatice.
Art. 67. – Sistemele informaţionale specifice domeniilor de activitate se realizează de către autorităţile
publice centrale care răspund de domeniile respective.
Art. 68. – (1) Informaţiile referitoare la reţeaua geodezică naţională, hărţile oficiale, cadastrul general şi
publicitate imobiliară sunt informaţii publice şi reprezintă bun proprietate publică a statului şi sunt în
administrarea Agenţiei Naţionale prin unităţile subordonate. Aceste informaţii se pot consulta şi sunt
accesibile oricăror persoane fizice sau juridice contra cost, cu excepţia informaţiilor privind siguranţa
naţională.
(2) Informaţiile menţionate mai sus pot fi consultate gratuit de către autorităţile publice centrale şi locale
în vederea realizării proiectelor de interes naţional.
Art. 69. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la 90 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(2) La data finalizării lucrărilor de cadastru general şi a registrelor de publicitate imobiliară pentru întreg
teritoriul administrativ al unei unităţi administrativ-teritoriale îşi încetează aplicabilitatea, pentru teritoriul
respectiv, următoarele dispoziţii legale:
– art. 1801, 1802 şi 1816-1823 din Codul civil;
– art. 710-720 din Codul de procedură civilă, cu excepţia prevederilor referitoare la amanet;
– Decretul-lege nr. 115 din 27 aprilie 1938 pentru unificarea dispoziţiilor referitoare la cărţile funciare,
publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 95 din 27 aprilie 1938, cu modificările ulterioare;
– Legea nr. 242 din 12 iulie 1947 pentru transformarea cărţilor funciare provizorii din vechiul Regat în
cărţi de publicitate funciară, publicată în Monitorul Oficial nr. 157 din 12 iulie 1947, cu modificările
ulterioare;
– Decretul nr. 2.142 din 12 iunie 1930 pentru funcţionarea cărţilor funduare centrale pentru căile ferate
şi canaluri;
– Legea LX din anul 1881 privitoare la executarea silită imobiliară, cu modificările ulterioare.
(3) După definitivarea cadastrului la nivelul întregii ţări, se abrogă:
– art. 1801, 1802 şi 1816-1823 din Codul civil;
– art. 710-720 din Codul de procedură civilă, cu excepţia prevederilor referitoare la amanet;
– Decretul-lege nr. 115 din 27 aprilie 1938 pentru unificarea dispoziţiilor referitoare la cărţile funciare,
publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 95 din 27 aprilie 1938, cu modificările ulterioare;
– Legea nr. 242 din 12 iulie 1947 pentru transformarea cărţilor funciare provizorii din vechiul Regat în
cărţi de publicitate funciară, publicată în Monitorul Oficial nr. 157 din 12 iulie 1947, cu modificările
ulterioare;
– Decretul nr. 2.142 din 12 iunie 1930 pentru funcţionarea cărţilor funduare centrale pentru căile ferate
şi canaluri;
– Legea LX din anul 1881 privitoare la executarea silită imobiliară, cu modificările ulterioare.
(4) La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă:
– art. 37-43 din Legea fondului funciar nr. 59 din 29 octombrie 1974, publicată în Buletinul Oficial nr.
138 din 5 noiembrie 1974, cu modificările ulterioare;
– anexa nr. 1 la Decretul nr. 146/1985 privind înfiinţarea colectivelor de lucrări cadastrale;
– Decretul nr. 305 din 15 septembrie 1971 privind activitatea geodezică, topofotogrammetrică şi
cartografică, precum şi procurarea, deţinerea şi folosirea datelor şi documentelor rezultate din această
activitate, publicat în Buletinul Oficial nr. 111 din 26 septembrie 1971;
– orice alte dispoziţii contrare prezentei legi.
NOTĂ:
Reproducem mai jos prevederile art. II, IV, IV1, V şi VIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
41/2004 pentru modificarea şi completarea Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509 din 7 iunie 2004, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 499/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.069 din 17
noiembrie 2004, care nu sunt încorporate în textul republicat al Legii nr. 7/1996 şi care se aplică, în
continuare, ca dispoziţii proprii acestei ordonanţe de urgenţă:
„Art. II. – (1) Până la preluarea lor, birourile de carte funciară şi personalul acestora îşi vor continua
activitatea în cadrul judecătoriilor, în acord cu procedurile menţionate în cadrul titlului II cap. II din Legea
cadastrului şi publicităţii imobiliare nr. 7/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordinului
ministrului justiţiei nr. 2.371/C/1997 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a
birourilor de carte funciară ale judecătoriilor, cu modificările ulterioare.
(2) Birourile de carte funciară din cadrul judecătoriilor vor continua să colecteze taxele şi tarifele cu
privire la activitatea de publicitate imobiliară până la data la care vor fi preluate efectiv de oficiile de
cadastru şi publicitate imobiliară
………………………………………………………………………………..
Art. IV. – Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară va întocmi şi va publica un plan şi un
raport anual de activitate.
Art. IV1. – În îndeplinirea obligaţiilor legale referitoare la publicitate imobiliară, măsurile care se au în
vedere se stabilesc prin protocolul încheiat de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi
Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România.
Art. V. – (1) Spaţiile aflate în proprietatea privată a statului şi în administrarea oficiilor judeţene de
cadastru, geodezie şi cartografie şi al municipiului Bucureşti, respectiv în administrarea tribunalelor
pentru birourile de carte funciară în care îşi desfăşoară activitatea aceste oficii şi cel al municipiului
Bucureşti, Institutul de Cadastru, Geodezie, Fotogrammetrie şi Cartografie şi birourile de carte funciară
care îşi desfăşoară activitatea în imobile separate trec în administrarea Agenţiei Naţionale de Cadastru şi
Publicitate Imobiliară şi în folosinţa gratuită a oficiilor de cadastru şi publicitate imobiliară judeţene şi al
municipiului Bucureşti şi a Centrului Naţional de Geodezie, Cartografie, Fotogrammetrie şi Teledetecţie.
(2) Spaţiile aflate în proprietatea publică a statului şi în administrarea oficiilor judeţene de cadastru,
geodezie şi cartografie şi al municipiului Bucureşti, respectiv în administrarea judecătoriilor pentru
birourile de carte funciară care îşi desfăşoară activitatea în imobile separate, trec în administrarea
Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi în folosinţa gratuită a oficiilor de cadastru şi
publicitate imobiliară judeţene şi al municipiului Bucureşti.
(3) Spaţiile aflate în incinta instanţelor judecătoreşti se eliberează până la data de 31 decembrie 2004.
(4) Patrimoniul Oficiului Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie, al oficiilor judeţene de
cadastru, geodezie şi cartografie şi al municipiului Bucureşti, al Institutului de Cadastru, Geodezie,
Fotogrammetrie şi Cartografie şi bunurile materiale şi arhiva utilizate de birourile de carte funciară trec în
proprietatea Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară. De la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă bunurile în cauză vor fi preluate de structurile nou-create, prin protocol,
conform planului aprobat prin ordin comun al directorului general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi
Publicitate Imobiliară şi al ministrului justiţiei, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2004.
………………………………………………………………………………..
Art. VIII. – În cuprinsul actelor normative în vigoare, ori de câte ori se fac trimiteri la dispoziţii abrogate
sau modificate în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă, trimiterea se va considera a fi făcută, când
este cazul, la dispoziţiile corespunzătoare care le înlocuiesc, cu excepţia sintagmei «cadastru de
specialitate», care se redefineşte ca «sistem informaţional specific domeniului de activitate».”
Legea 7/1996 in format PFD aici